Så funkar UV-lack för bokomslag

Om man vill ha nåt intressant att kolla på så är här en kort skakig gammal video från ett tryckeri där de visar hur det går till när de använder UV-lack-maskinen på ett pappersark.

https://youtu.be/9rHR2aAL6DA?si=fKqshqiZtHrgaWEc

Så här tänker jag på den här processen utifrån att vara formgivare som gått konstskola och därför jobbat med klassiska grafik-metoder som screentryck, etsning, linoleumtryck osv. Så risk för mansplaining.

Inom bokproduktion är det vanligt att man använder partiell lack på omslagen, vilket ger en cool effekt där en del av omslaget är belagt med lack. Denna teknik kallas ofta slarvigt för spot-UV-lack, då man i InDesign brukar kalla lagret för spot-UV. Dock är UV i sig inte en form av lack.

UV står för ultraviolett strålning och används bland annat för att härda olika fotoemulsioner samt lack. För formgivare är det viktigt att förstå den fysiska processen bakom detta för att kunna skapa korrekta UV-filer.

I videon kan man se hur de färdigtryckta arken transporteras på ett band där de appliceras med lack (som ser ut som en vätska, men vid spot-UV kan lacken vara i pulverform). Arken passerar sedan under två lampor, en infraröd och en UV-lampa (den infraröda lampans funktion är jag osäker på). UV-lampan lyser på lacken som ligger ”löst” på arket och härdar eller ”torkar” lacken omedelbart. De färdiga arken kommer ut med lack där det är avsett.

Vid spot-UV belyser UV-lampan genom en mall skapad från formgivarens spot-UV-pdf, där de områden som inte ska härdas är maskerade. Detta gör att UV-ljuset endast träffar de områden vi vill ha lack på, medan överflödig lack avlägsnas (tänk på det som när du solar med bikini på dig – där bikinin är, kommer inte ljuset åt och du blir inte bränd).

För att tryckeriet ska kunna skapa mallen till UV-lampan behöver de veta var hålen för UV-ljuset ska vara. Mallen har alltså bara två tillstånd: 1. hålet och 2. där det inte är hål.

I pdf symboliseras hålen av 1 enda CMYK-färg. Problem kan uppstå om mallen innehåller mer information än så, till exempel 40 % cyan och 24 % magenta. Vilken av dessa färger ska representera hålet?

Nedan är en spot-UV-fil jag gjort.
Det kan tyckas ologiskt att det svarta området är där lacken ska vara, eftersom ljuset inte kan passera genom svart. Men detta fungerar som ett negativ för den faktiska mallen (jämför med ett fotonegativ i förhållande till själva fotot).

Som ni ser är allt i svart (inom CMYK kallad K, för key color). Den är inte C 5 %, K 100 %, för då fungerar det inte och maskinen förstår inte var hålen ska vara.

Du kan välja att sätta filen i cyan, magenta, yellow eller K, men aldrig blanda dem. Så gör du en mall i cyan får bara cyan användas. Anledningen till varför man inte alltid bara använder K kan vara att du har ett mörkt omslag och lättare vill se var din UV-mall är. I slutändan kommer inte tryckeriet tolka färgen i CMYK, utan bara som 1.

Det ”vita” är 0 information, alltså transparent.


Ett tips om man vill testa detta hands-on i mindre skala är att gå en kurs i screentryck, för man använder en liknande metod för att göra screenmaskningen med UV-strålning där.

Lämna ett svar